top of page

תחרות בינלאומית

מועדי הקרנה:

יום ו׳ 10/12 | 20:00 | סינמטק

יום ו׳ 17/12 | 16:45 | סינמטק

לשחרר את רנטי

Free Renty: Lanier vs. Harvard

ארה"ב, 2021, 95 דק'.

אנגלית, כתוביות בעברית ובאנגלית.

בימוי: דיוויד גרובין

כשהיא שוכבת על ערש דווי, יש לאמה של תמרה לניר בקשה אחת: שחררו את רנטי. רנטי, אחד מאבות-אבותיה של לניר, צולם יחד עם עבדים אחרים בסטודיו בדרום קרוליינה ב-1850 על ידי ביולוג שווייצרי בעל שם עולמי וחוקר באוניברסיטת הרווארד במסגרת מחקר שנועד להוכיח את נחיתותו של האדם השחור. מבטו בתמונה חודר. פניו מביעים את התלאות שעבר בחייו.

תמונתו של רנטי, וכן אלו של עבדים אחרים, גברים ונשים שצולמו עירומים למחצה בתנוחות משפילות עשור לפני מלחמת האזרחים בארצות הברית, נשמרו בידי אוניברסיטת הרווארד, שממשיכה לעשות בהן שימוש מסחרי. כעת תובעת לניר את העברת הזכויות לרשותה, כאשה שחורה וכאחת מהיורשות של רנטי. עבורה, החזרת הזכויות תהיה לפחות במובלע הכרה בפשעים נגד האנושות של העבדות ותיקון הכרחי של הנסיבות ההיסטוריות שבהן צולמו התמונות.

הבמאי דיוויד גרובין מלווה את לניר במאבקה, המתרחש במקביל לרצח של ג'ורג' פלויד ולפריצתה של תנועת המחאה Black Lives Matter, המטלטלת את אמריקה כולה. בין המשתתפים בסרט מצויים כמה מהדוברים הבולטים של מאבק השחורים, משפטנים, מומחים לאמנות ושותפים למאבקים לשוויון ולצדק היסטורי, וביניהם הסופר טא-נהאסי קואוטס, החוקרת האקטיביסטית אריאלה עאישה אזולאי, ועורך הדין בנג'מין קראמפ, המייצג את משפחת פלויד בתביעה נגד משטרת ארצות-הברית.


פסטיבלים:
GlobeDocs Film Festival

bottom of page